DYSLEKSJA, DYSGRAFIA, DYSKALKULIA

DYSLEKSJA, DYSGRAFIA, DYSKALKULIA
Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000 – 2008

Zestawienie bibliograficzne zostało sporządzone w oparciu o wybrane zbiory Biblioteki Pedagogicznej w Ostrołęce Filii w Wyszkowie.
Zestawienie podzielone jest na następujące części:
-wydawnictwa zwarte,
-wydawnictwa ciągłe.

Dokumenty drukowane:

Wydawnictwa zwarte


  1. Aby polubić matematykę : zestaw ćwiczeń terapeutycznych dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej mających specyficzne trudności w uczeniu się matematyki / Alicja Małasiewicz. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2006
  2. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu : poradnik metodyczny do terapiidzieci dyslektycznych / Krystyna Grabałowska [et al.]. – Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”, 2005
  3. Dar dysleksji : dlaczego niektórzy zdolni ludzie nie umieją czytać i jak mogą się nauczyć / Ronald D. Davis, Eldon M. Braun ; przeł. Grażyna Skoczylas. – Poznań : Wydawnictwo Zysk i S-ka, cop. 2001
  4. Diiagnoza dysleksji / red. Barbara Kaja. – Bydgoszcz : Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2003
  5. Dlaczego zdolne dzieci nie radzą sobie w szkole : [jak temu przeciwdziałać] / Sylvia B. Rimm; z ang.przeł. Monika Horzowska. – Poznań : Moderski i S-ka, 2003
  6. Dysortografia : uwarunkowania psychologiczne / Izabela Pietras. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008
  7. Dysleksja / Gavin Reid ; tł. Robert Waliś. – Warszawa : Liber, 2005
  8. Dysleksja : nie jesteś sam / Wojciech Brejnak. – Wyd. 1, dodr. – Warszawa : Wydaw. Lekarskie PZWL, cop. 2005
  9. Dysleksja : problem znany czy nieznany? / red. Małgorzata Kostka-Szymańska, Grażyna Krasowicz-Kupis. – Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2007
  10. Dysleksja : teoria i praktyka / red. nauk. Gavin Reid, Janice Wearmouth ; przekł. Hanna Kostyło, Piotr Kostyło. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008
  11. Dysleksja rozwojowa : perspektywa psychologiczna : praca zbiorowa / pod red. Grażyny Krasowicz-Kupis. – Gdańsk : Harmonia, 2006
  12. Dysleksja w kontekście nauczania języków obcych / pod red. Marty Bogdanowicz i Marioli Smoleń. – Gdańsk : Harmonia, 2004
  13. Dysleksja w opinii językoznawcy : składnia zdania w wypowiedziach pisemnych uczniów dyslektycznych / Renata Makarewicz. – Olsztyn : Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, cop. 2006
  14. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki: przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. – Wyd. 7(2008). – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2008
  15. Jak pokonać seplenienie : uczymy się wymawiać głoski s-sz : Dyslalia – Dysleksja / Antoni Balejko. – Białystok : [Wydaw. Logopedyczne], 2000
  16. Jak pomóc uczniowi w nauce ortografii : charakterystyka trudności : ćwiczenia profilaktyczne i korekcyjne : ocena umiejętności ortograficznych : poradnik dla nauczycieli i rodziców z elementami terapii pedagogicznej / Zdzisława Saduś. – Opole : Wydaw. Oświatowe „Promyk”, 2003
  17. Jak pomóc uczniowi w nauce ortografii : charakterystyka trudności : ćwiczenia profilaktyczne i korekcyjne : ocena umiejętności ortograficznych : poradnik dla nauczycieli i rodziców z elementami terapii pedagogicznej / Zdzisława Saduś. – Wyd. 2 rozszerz. – Opole : Wydawnictwo Oświatowe Promyk, 2005
  18. Jak przezwyciężać trudności w nauce : praca zbiorowa / pod red. Alicji Giermakowskiej i Anety Jałowieckiej. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2008
  19. Kiedy mózg pracuje inaczej : ADHD, alkoholizm, autyzm, deja vu, dysleksja, leworęczność, słuch absolutny, pamięć fotograficzna, sezonowe zaburzenie afektywne, synestezja / Allen D. Bragdon, David Gamon; przekł. Liliana Okupniak. – Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2005
  20. Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją / Anna Jurek. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008
  21. Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu / Ewa Górniewicz. – Toruń : Adam Marszałek, [2003]
  22. Praca z uczniem mającym trudności z matematyką : książka pomocnicza dla nauczyciela gimnazjum / Barbara Stryczniewicz. – Opole : „Nowik”, 2004
  23. Ryzyko dysleksji : problem i diagnozowanie / Marta Bogdanowicz ; [współaut. Dorota Kalka, Grzegorz Krzykowski]. – Wyd. 1, dodr. – Gdańsk : Harmonia, 2002
  24. Ryzyko dysleksji : problem i diagnozowanie : skala ryzyka dysleksji wraz z normami dla klas 0 i 1 / Marta Bogdanowicz ; [współaut. Dorota Kalka, Grzegorz Krzykowski]. – Wyd. 5 przejrz. i uzup. – Gdańsk : Harmonia, 2005
  25. Sprawdź jak mówię i wymawiam : kwestionariusz obrazkowy do badania i oceny rozwoju mowy i wymowy : dyslalia, dysleksja / Antoni Balejko. –   Białystok : [Wydawnictwo Logopedyczne], 2003.
  26. Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły / Jolanta Dyrda. – Gdańsk : Uniwersytet Gdański, 2003
  27. Style uczenia się dzieci dyslektycznych a wymagania poznawcze szkoły / Jolanta Dyrda. – Wyd. 2 zm. – Gdańsk : Uniwersytet Gdański, 2004
  28. Trudności w nauce a programy edukacji wczesnoszkolnej / Jolanta Karbowniczek. – Wyd. 2. – Kielce : Wydaw. Akademii Świętokrzyskiej, 2004
  29. Uczeń z dysleksją w szkole : poradnik nie tylko dla polonistów / Marta Bogdanowicz, Anna Adryjanek. – Gdynia : Operon, 2004
  30. Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu : wybrane zagadnienia / Urszula Oszwa (red. nauk.). – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2008
  31. Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych : problem diagnozy i terapii / Urszula Oszwa. – Kraków : Impuls, 2005
  32. Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci w wieku 10-12 lat / Renata Zofia Rutkowska. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2009

Artykuły z czasopism


  1. ABC dysleksji / Anna Jurek.// Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 5, s. 18-39
  2. Chemia dla dyslektyków / Małgorzata Nodzyńska // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 6, s. 52-57
  3. Czy dziewięć jest większe od sześciu / Magdalena Pitala // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 3, s. 61-68
  4. Diagnostyczność Testu Figury Złożonej Reya – Osterrietha w badaniu uczniów z dysleksją rozwojową / Katarzyna Gruszczyńska // Nowiny Psychologiczne. -2004, nr 4, s. 47-62
  5. Diagnoza i ocena w profilaktyce dysleksji / Barbara Bieleń // Wychowanie w Przedszkolu. – 2004, nr 9, s. 20-25
  6. Diagnoza i terapia dysleksji / Ewa Kozak // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 6, s. 39-45
  7. Dysgrafia : lepiej zapobiegać niż leczyć / Elżbieta Szymankiewicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 8, s.44-45
  8. Dysgrafia i dysortografia na lekcjach języków obcych: uwagi praktyczne / Janusz Leśniak // Języki Obce w Szkole. – 2006, nr 5, s. 177-178
  9. Dyskalkulia / Przemysław Bąbel, Ewa Srebro // Nauczanie Początkowe. – 2004/2005, nr 4, s. 13-17
  10. Dyskalkulia / Urszula Oszwa // Remedium. – 2002, nr 2, s. 8-9
  11. Dysleksja : lepiej zapobiegać niż leczyć / Elżbieta Szymankiewicz // Wychowanie w Przedszkolu. – 2007, nr 6, s.32-35
  12. Dysleksja a nauczanie języka rosyjskiego / Elżbieta Mazur-Zagórska.// Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 3, s. 169-171
  13. Dysleksja a nauczanie języków obcych / Katarzyna Bogdanowicz // Psychologia w Szkole. – 2005, nr 2, s. 81-93
  14. Dysleksja a nauczanie języków obcych. Cz. 2 / Katarzyna Bogdanowicz // Psychologia w Szkole. – 2005, nr 4, s. 111-122
  15. Dysleksja czyli specyficzne trudności w pisaniu i czytaniu / Justyna Dobrołowicz // Język Polski w Szkole IV – VI. – 2001/2002, nr 1, s. 7-13
  16. Dysleksja dzieci uzdolnionych muzycznie / Katarzyna Lipińska // Szkoła Specjalna. – 2008, nr 2, s. 100-106
  17. Dysleksja i ruch / Kinga B Bulińska.// Życie Szkoły. – 2006, nr 4, s. 38 – 40
  18. Dysleksja jest wszędzie / Ewa Raczyńska.// Poradnik Bibliotekarza. – 2003, nr 6, s. 7-10
  19. Dysleksja jest wszędzie / Ewa Raczyńska.// Poradnik Bibliotekarza. – 2004, nr 11, s. 3-8
  20. Dysleksja jest wszędzie. Co zatem robi twoja biblioteka? / Franciszek Czajkowski // Poradnik Bibliotekarza. – 2002, nr 9, s. 15-17
  21. Dysleksja okiem pedagoga / Paulina Szachniuk-Albowicz.// Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 10, s. 42-44
  22. Dysleksja u dzieci / Barbara Kowalińska.// Dyrektor Szkoły. – 2007, nr 4, s. 35-37
  23. Dysleksji na ratunek / Urszula Oszwa // Remedium. – 2001, nr 12, s. 8-10
  24. Dyslektycy pod szczególną opieką / Katarzyna Bogdanowicz // Psychologia w Szkole. – 2006, nr 1, s. 77-85
  25. Dyslektyczne dziecko / Magdalena Krawczonek // Problemy alkoholizmu. – 2006, nr 2, wkładka s. VII-VIII
  26. Dzieci ryzyka dysleksji – problemy diagnozy i terapii / Joanna Sęcińska // Życie Szkoły. – 2005, nr 2, s. 44-56
  27. Dziecko dyslektyczne w klasie szkolnej / Irena Frączak // Nowa Szkoła. – 2003, nr 9, s. 54-55
  28. Głoski, sylaby, zdania – jakie to trudne! / Anna Szkolak.// Edukacja i Dialog. – 2007, nr 2, s. 46-49
  29. Jak pomóc dziecku z dyskalkulią / Magdalena Pitala // Psychologia w Szkole. – 2007, nr 4, s. 65-74
  30. Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym / Edyta Gibas // Życie Szkoły. – 2002, nr 7, s. 430-433
  31. Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym? / Elżbieta Łapińska, Mirosława Opalińska // Nauczanie Początkowe. – 2003/2004, nr 3, s. 58-67
  32. Jak pracować z uczniem dyslektycznym w szkole średniej? / Danuta Rajewicz.// Polonistyka. – 2007, nr 9, s. 55-60
  33. Kiedy szukać pomocy? / Maria Czeszak – Godula // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 6, s. 45-47
  34. Kilka uwag o postępowaniu z dyslektykami / Ewa Pacut // Życie Szkoły. – 2002, nr 1, s. 41-42
  35. Kilka wskazówek do pracy z dylektykami / Irena Frączak // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 1, s. 68-70
  36. Metody pracy z dysleksją / Urszula Oszwa // Remedium. – 2001, nr 11, s. 10-12
  37. Metody treningowe dla dyslektyków // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 1, s. 65-68
  38. Mnemotechniki w terapii dysortografii  / Bogusław Chmurzyński // Problemy Opiekuńczo Wychowawcze. – 2001, nr 10, s. 34-39
  39. Moja praca z dzieckiem ryzyka dysleksji / Anna Magdalena Glinka // Życie Szkoły. – 2007, nr 3, s. 38-42
  40. O dysleksji… optymistycznie / Aneta Jałowiecka.// Nauczanie Początkowe. – 2008/2009, nr 2, s. 29-36
  41. Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym przez rodziców i jej uwarunkowania / Anna Brzezińska // Edukacja. – 2004, nr 4, s. 39-55
  42. Patomechanizmy dysleksji / Anna Jurek.// Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 3, s. 23-45
  43. Poczucie kontroli u osób z dysleksją / Piotr Bentowski // Problemy Opiekuńczo Wychowawcze. – 2004, nr 5, s. 29 – 32
  44. Postawy rodziców wobec trudności dzieci w nauce pisania : propozycja zajęć warsztatowych z rodzicami dzieci dysgraficznych / Małgorzata Kwaśniewska, Justyna Lipiec // Nauczanie Początkowe. – 2007/2008, nr 2, s. 50-55
  45. Praca z uczniem dyslektycznym / Monika Poświatowska // Matematyka. – 2004, nr 2, s. 94-95
  46. Praca z uczniem dyslektycznym na lekcjach języka obcego / Ewa Brągiel // Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 1, s. 19-25
  47. Profilaktyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym / Anna Kempisty. – 2006, nr 4, s. 20-21
  48. Ryzyko dysleksji / Magdalena Bocheńska // Życie Szkoły. – 2005, nr 9, s. 41-47
  49. Ryzyko dysleksji / Renata Dickson // Edukacja i Dialog. – 2003, nr 7, s. 42-46
  50. Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym według matki, ojca i nauczycielki przedszkola / Anna Brzezińska // Edukacja. – 2004, nr 3, s. 23-35
  51. Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym według nauczycielki / Anna Brzezińska // Edukacja. – 2004, nr 2, s. 64-7
  52. Techniki polisensoryczne w nauczaniu języka obcego uczniów z dysleksją rozwojową na szczeblu gimnazjalnym / Anna Małgorzata Różańska.// Języki Obce w Szkole. – 2006, nr 5, s. 53-62
  53. Trudności w czytaniu i pisaniu / Barbara Bieleń // Wychowanie w Przedszkolu. – 2002, nr 1, s. 44-46
  54. Trzeci odcinek orzecha / Bożenna Kukier.// Matematyka w Szkole. – 2007, nr 40, s. 5-7
  55. Uczeń dyslektyczny – komputerowa pomoc / Anna Stępień // Edukacja Medialna. – 2003, nr 2, s. 44-46
  56. Uczeń dyslektyczny wobec lektur szkolnych / Marta Kazienko-Szczerbak.// Język Polski w Szkole IV-VI. – 2008/2009, nr 3, s. 33-42
  57. Uczniowie dyslektyczni i ich problemy z opanowaniem języków obcych / Mirosława Dudek // Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 3, s. 156-158
  58. W czepku urodzona, czyli portret szczęśliwej dyslektyczki / Katarzyna Bogdanowicz // Psychologia w Szkole. – 2006, nr 4, s. 71-79
  59. W japońskiej szkole w Warszawie – lekcje języka japońskiego i dysleksja? / Dorota Rospierska.// Kwartalnik Pedagogiczny. – 2007, nr 2, s. 31-38
  60. Wykorzystanie sztuki w terapii dzieci dyslektycznych / Dorota Lewandowska // Problemy Opiekuńczo Wychowawcze. – 2002, nr 5, s. 38-40
  61. Znaczenie diagnozy / Bożenna Odowska-Szlachcic.// Życie Szkoły. – 2007, nr 7, s. 44-49
Cookies and privacy policy

The website uses cookies for the purposes necessary for the proper operation of the site, customization of the site to individual user preferences and statistics. Disabling the storage of cookies is possible in the settings of each web browser, so that no information will be collected. If you do not agree to save information in cookies, you should leave the site.

Select the cookies you accept:
Return