EFEKTYWNE UCZENIE SIĘ I TECHNIKI PAMIĘCIOWE

EFEKTYWNE UCZENIE SIĘ I TECHNIKI PAMIĘCIOWE
Zestawienie bibliograficzne wydawnictw zwartych oraz artykułów z czasopism.

Wydawnictwa zwarte


  1. Czytam – pamiętam – tworzę : kurs szybkiego czytania, doskonalenia zdolności twórczych i technik pamięciowych / Zdzisław Gudzowski. – Poznań : ARKA, 2001.
  2. Czytam błyskawicznie ! : poradnik z zestawem ćwiczeń / Jolanta Jaworska – Jamruszkiewicz. – Wyd. 3. – Katowice : Videograf II, 2010.
  3. Doskonal swoją pamięć / [tł. z ang. Ewa Kaczur-Gryz]. – Bielsko-Biała : „Debit”, cop. 1996.
  4. Doskonalenie pamięci: jak uczyć się trzy razy szybciej / Zbigniew W. Brześkiewicz. – Warszawa: „Comes”, [1997].
  5. Genialna pamięć / Tony Buzan ; przeł. Dariusz Rossowski. – Łódź : JK, 2007.
  6. Gimnastyka umysłu : jak ćwiczyć inteligencję i pamięć, aby lepiej nam służyły / Monique Le Poncin ; z fr. przeł Joanna Józefowicz-Pacuła. – Warszawa : Klub dla Ciebie, 2007.
  7. Ja i moja pamięć : o użytecznych strategiach uczenia się / Ewa Czerniawska, Maria Ledzińska. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994.
  8. Jak moje dziecko może nauczyć się koncentracji : zawiera praktyczne testy / Uta Reimann-Höhn ; [przeł. z jęz. niem. Edyta Brudnik]. – Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2009.
  9. Jak nie tracić głowy w szkole : o zdolnościach do nauki i zaburzeniach uczenia się / Mel Levine ; przeł. Beata Horosiewicz. – Poznań : Media Rodzina, cop. 2004.
  10. Jak podwoić skuteczność uczenia się : techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji / Geoffrey A. Dudley ; przekł. [z ang.] Marek Czekański. – Warszawa : „Medium”, cop. 1994.
  11. Jak podwoić skuteczność uczenia się : techniki sprawnego zapamiętywania i przywoływania informacji / Geoffrey A. Dudley ; przekł. [z ang.] Kaja Doroszewska. – Warszawa : „Medium”, cop. 2001.
  12. Jak się uczyć aby się (nie) nauczyć : (w 39 lekcjach) : wszystko o (nie)uczeniu się / Jasminka Petrović, Ana Pešikan ; il. Dobrosav Bob Zivković ; tł. Małgorzata Białecka. – Poznań : Księgarnia Świętego Wojciecha, cop. 2006.
  13. Jak się uczyć? / Ewa Czerniawska, Maria Jagodzińska. – Bielsko-Biała : Wydawnictwo Park, 2007.
  14. Jak szybko nauczyć się języków obcych / Martyna Jacenko. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2008.
  15. Jak uczy się mózg / Manfred Spitzer ; przeł. Małgorzata Guzowska-Dąbrowska. – Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 2007.
  16. Jak uczy się mózg / Sarah-Jayne Blakemore i Uta Frith, tłum. Robert Andruszko. – Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.
  17. Jak uczyć się dwa-trzy razy szybciej i umiejętnie sprzedawać swoją wiedzę / Monika Łukasiewicz. – Wyd. 3. – Chorzów : Videograf Edukacja, 2011.
  18. Jak uczyć się efektywnie : metody i motywacja : praktyczny poradnik / Edwin A. Locke ; z ćwiczeniami sporządzonymi we współpr. z Anne H. Locke ; przekł. Romuald Kirwiel. – Wyd. 2. – Poznań : Wydawnictwo Nakom, 2009.
  19. Jak uczyć uczenia się? : środki i metody kształcenia samokontroli i samooceny w edukacji wczesnoszkolnej / Beata Oelszlaeger. – Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2007.
  20. Księga geniuszu : jak wyzwolić geniusza w sobie / Tony Buzan, Raymond Keene ; tł. Lech Kuczmowski. – Radom : Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytutu Technologii Eksploatacji, 1997.
  21. Kurs doskonalenia pamięci / Jolanta Jaworska-Jamruszkiewicz. – Katowice : Videograf II, 2008.
  22. Mapa mentalna czyli Twórcza technika notowania / Wioletta Kozak. – Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 1999.
  23. Mapy myśli / Tony Buzan ; przeł. Dariusz Rossowski. – Łódź : Wydawnictwo JK : Wydawnictwo Aha!, 2007.
  24. Mapy pamięci i techniki zapamiętywania / Ingmar Svantesson; tłum.Joanna Janas. – Gliwice : Helion, 2004.
  25. Mapy twoich myśli : mindmapping, czyli Notowanie interaktywne / Tony Buzan, Barry Buzan ; tekst pol. oprac. Dariusz Rossowski na podst. przekł. Moniki Stefaniak. – Wyd. 2, zm. – Łódź : „Ravi”, 2004.
  26. Metoda rysunkowych ogniw ortograficznych : wykorzystanie mnemotechniki w kształceniu zintegrowanym / Małgorzata Ganczarska. – Opole : Wydaw. UO, 2004.
  27. Metody aktywizujące : jak nauczyć uczniów uczenia się? / Bożena Kubiczek. – Wyd. 4. – Opole : Wydawnictwo Nowik, 2009.
  28. Mistrzostwo : jak pobijać własne rekordy w szybkim i skutecznym uczeniu się / Monika Łukasiewicz. – Wyd. 2. – Poznań : Rebis, 2005.
  29. Myśleć jak Leonardo da Vinci : siedem kroków do genialności na co dzień / Michael J. Gelb ; przeł. Piotr Turski. – Wyd. 2 uzup. – Poznań : Dom Wydawniczy „Rebis”, 2004.
  30. Nagle wszystko rozumiem! : jak pomóc dziecku, aby się mogło lepiej uczyć : poradnik dla rodziców / Sigrid Leo ; [tł. Magdalena Jałowiec]. – Kielce : „Jedność”, 2002.
  31. Pamięć doskonała : [ćwiczenia usprawniające, sprawność umysłowa przez całe życie] / Joceline de Rotrou ; tł. [z fr.] Maria Michalik. – Warszawa : „W.A.B.”, 1995.
  32. Pamięć na zawołanie / Tony Buzan ; przekł. [z ang.] Marek Siurawski. – Łódź : „Ravi”, 1999.
  33. Rozwijanie zdolności uczenia się : wybrane konteksty i problemy / pod red. Ewy Filipiak. – Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2008.
  34. Rzuć na to okiem : rewelacyjne sposoby na szybkie czytanie / Paweł Rudzki. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, 2010.
  35. Sekrety superpamięci / Harry Lorayne ; przeł. [z ang.] Marek Siurawski. – [Wyd. 3]. – Łódź : „Ravi”, 1997.
  36. Skoncentruj się : zestaw ćwiczeń dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych ze wskazówkami jak uczyć się skutecznie / Anna Jurek. – Wyd. 3. – Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008.
  37. Sukces w szkole : jak uczyć się 2-3 razy szybciej i umiejętnie sprzedawać swoją wiedzę / Monika Łukasiewicz. – Wyd. 2 popr. i uzup. – Poznań : Rebis, 2005.
  38. Superpamięć : trening z Kevinem Trudeau : książka zawiera ćwiczenia dla początkujących i zaawansowanych / Kevin Trudeau ; [tł. Arkadiusz Romanek]. – Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2008.
  39. Superumysł : jak uczyć się trzy razy szybciej / Zbyszek Brześkiewicz. – Białystok : Studio Astropsychologii, 2005.
  40. Szybkie i efektywne czytanie : podręcznik ćwiczeń dla młodzieży i dorosłych / Maria Grygier-Frąckiewicz. – [Wrocław : Alfa i Omega – Centrum Rozwoju Umiejętności, 2005].
  41. Trening pamięci / Ursula Normann ; z niem. przeł. Jerzy Żabierek. – Warszawa : „Klub dla Ciebie”, 2002.
  42. Trening pamięci : projektowanie, realizacja, techniki i ćwiczenia / Przemysław Bąbel, Agnieszka Baran. – Warszawa : Difin, 2011.
  43. Ucz się i myśl : jak wykorzystać potencjał umysłu w szkole, biznesie, w życiu prywatnym : jak sprostać wymaganiom epoki inteligencji / Andrzej Bubrowiecki. – Warszawa : Muza SA, 2012.
  44. Ucz się szybciej na miarę XXI wieku / Colin Rose, Malcolm J. Nicholl ; tłum. Hanna Górecka. – Warszawa : LOGOS, 2003.
  45. Uczymy, jak się uczyć / Robert Fisher ; tł. Krzysztof Kruszewski. – Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999.
  46. Zapamiętywanie / oprac. Artur Kamiński. – Poznań : „Sorus”, 2003.
  47. Zmiana! : i co dalej? : jak obrócić negatywny scenariusz w pozytywną rzeczywistość – z wykorzystaniem map myśli i innych technik pracy umysłowej / Tony Buzan. – Łódź : Wydawnictwo Aha! : Wydawnictwo JK, 2008.

Artykuły z czasopism


  1. Czynniki wpływające na zapamiętywanie leksyki obcojęzycznej / Ewa Dźwierzyńska // Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 2, s. 37-42
  2. Dlaczego nasi uczniowie zapominają i jak temu przeciwdziałać? : teoria powtórzeń H. Ebbinghausa w praktyce szkolnej / Agnieszka Brzezińska // Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 1, s. 14-17
  3. Drewniana biedronka czyli jak uczyć recytacji i kształcić pamięć u dzieci / Marta Komarowska.// Wszystko dla Szkoły. – 2012, nr 3, s. 8
  4. I wszystko zapamiętasz? / Ewa Czerniawska // Psychologia w Szkole. – 2008, nr 3, s. 111-116
  5. Jak nauczyć uczenia się i pracy nad sobą? / Julian Piotr Sawiński.// Wszystko dla Szkoły. – 2008, nr 3, s. 18-22
  6. Jak się uczyć? – nauczmy uczniów się uczyć / Agata Łogin-Szczepańska.// Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 3, s. 79-82
  7. Jak uczyć uczenia się / Magdalena Sofulak-Skibińska, Ina Pohorecka.// Psychologia w Szkole. – 2008, nr 1, s. 133-137
  8. Jak wspomagać starsze przedszkolaki w rozwijaniu zdolności do zapamiętywania – na przykładzie nauki wierszy / Joanna Łukasik // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 3, s. 8-11
  9. Jak wzmocnić koncentrację / Joanna Przemyślańska.// Wychowawca. – 2011, nr 2, s. 13-14
  10. Mapa myśli jako metoda wspomagająca naukę języka obcego uczniów   dysleksją / Agnieszka Fabiańska // Dysleksja. – 2011, nr 3, s. 25-30
  11. Mapy myśli : [nowy wymiar myślenia i notowania] / Agnieszka Malińska.// Wychowawca. – 2011, nr 2, s. 22
  12. Mapy pamięciowe jako sposób przekazu wiadomości w realizacji zadań na lekcji wychowania fizycznego / Grażyna Kosiba, Jacek Szalewski // Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne. – 2005, nr 11, s. 21-24
  13. Memoryzacja w katechezie / Stanisław Kulpaczyński// Roczniki Teologiczne. – T. 55, z. 6 (2008), s. 133-147
  14. Metoda Jaźwińskiego : próba zastosowania mnemotechniki w nauczaniu historii / Maria Bieniek, Katarzyna Krupa // Wiadomości Historyczne. – 1998 , nr 2 , s. 89-95
  15. Metody usprawniające pamięć w edukacji szkolnej / Bożena Majewicz // Wychowanie na co Dzień. – 2007, nr 12, dod. s. II-V
  16. Mnemotechnika i jej zastosowanie na lekcji języka niemieckiego / Tomasz Burzyński // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 1, s. 121-124
  17. Mnemotechniki / Dominika Goltz.// Języki Obce w Szkole. – 2007, nr 3, s. 172-174
  18. Mnemotechniki, czyli jak i dlaczego warto ćwiczyć pamięć / Agnieszka Malińska.// Wychowawca. – 2011, nr 2, 10-12
  19. Mnemotechniki i czytanie fotograficzne a proces uczenia się / Ewa Dereń // Nauczyciel i Szkoła. – 2005, nr 1-2, s. 139-153
  20. Mnemotechniki na lekcji języka obcego / Anna Sulikowska.// Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 5, s. 10-15
  21. Mnemotechniki w ortografii / Ewa Baranowska.// Życie Szkoły. – 2007, nr 5, s. 21-23
  22. Mnemotechniki w terapii dysortografii / Bogusław Chmurzyński.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 10, s. 34-39
  23. Mnemotechniki w zapamiętywaniu leksyki języka obcego / Ewa Dżwierzyńska.// Języki Obce w Szkole 2005, nr 4, s. 17-21
  24. Nauczmy uczniów się uczyć – zapamiętajmy jak najwięcej / Krystyna Klemens.// Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 3, s. 82-86
  25. Nauczmy uczniów się uczyć / Maria Zusin.// Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 1, s. 120-127
  26. Nauczyć, jak się uczyć – kilka uwag o treningu strategii i technik uczenia się / Aleksandra Sulikowska.// Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 6, s. 26-31
  27. O tym, że treningi pamięci nie są korzystne w rozwijaniu pamięci przedszkolaków / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Bliżej Przedszkola. – 2012, nr 2, s. 10-13
  28. O usprawnieniu procesu uczenia się. Cz. 1. Nauka strategii uczenia się / Ewa Piechurska.// Języki Obce w Szkole. – 1996, nr 1, s. 5-11
  29. O usprawnieniu procesu uczenia się. Cz. 2. Efektywne zapamiętywanie / Ewa Piechurska.// Języki Obce w Szkole. – 1996, nr 2, s. 99-102
  30. O wspomaganiu dzieci wolniej rozwijających się w skupianiu uwagi i świadomym zapamiętywaniu : niektóre hipotezy, wyniki badań, interpretacje i propozycje. Cz. 1 / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2005, nr 2, s. 31-45
  31. O wspomaganiu dzieci wolniej rozwijających się w skupianiu uwagi i świadomym zapamiętywaniu : niektóre hipotezy, wyniki badań, interpretacje i propozycje. Cz. 2 / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska // Człowiek, Niepełnosprawność, Społeczeństwo. – 2006, nr 1, s. 43-59
  32. Pamięć u dzieci szkolnych z perspektywy neurobiologicznej. Cz. 1 / Marta Komorowska // Remedium. – 2008, nr 7/8, s. 16-17
  33. Pamięć w szkole / Maria Jagodzińska // Psychologia w Szkole. – 2009, nr 1, s. 117-125
  34. Poznawcze mechanizmy efektywności powtórnych reprodukcji w procesie uczenia się / Andrzej Hankata.// Ruch Pedagogiczny. – 2007, nr 5/6, s. 17-27
  35. Przeczytaj, zrozum – na pewno zapamiętasz / Anna M. Ziółkowska // Psychologia w Szkole. – 2011, nr 3, s. 59-6
  36. Sztuka pamięci a psychodynamika oralności : kilka uwag o dwóch modelach zapamiętywania / Paweł Majewski. // Przegląd Filozoficzno-Literacki. – 2009, nr 1, s. 307-322
  37. Szybko! Efektywnie! Przyjemnie! : jak nauczyć uczniów szybkiego, przyjemnego i efektywnego przyswajania i operowania wiadomościami? / Marta Chrabąszcz.// Języki Obce w Szkole. – 2003, nr 5, s. 89-92
  38. Techniki efektywnego uczenia się – sposób na rozwijanie zdolności intelektualnych / Katarzyna Turek // E-Mentor. – 2005, nr 3, s. 7-12
  39. Techniki pamięciowe / Dorota Kondrat // Remedium. – 2005, nr 3, s. 8-9
  40. To się rozumie, co się czuje : kilka słów o cyklu przyśpieszonego uczenia się / Bożena Nir-Nowak.// Język Polski w Gimnazjum. – 2002/2003, nr 1, s. 27-36
  41. „Uczymy się, aby poznać świat i dać się poznać światu” : (jak wyszukać i zapamiętać potrzebną informację) / Gabriela Gmerek-Biniek.// Biblioteka w Szkole. – 2000, nr 2, s. 11
  42. Usprawnianie technik uczenia się / Bożena Czerwoniec.// Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. – 2001, nr 9, s. 36-38
  43. Wykorzystanie mnemotechniki w edukacji szkolnej / Jacek Gancarz // Wychowanie na co Dzień. – 2003, nr 4/5, dod. s. VII-X
  44. Wykorzystanie pamięci w procesach twórczych / Monika Just.// Życie Szkoły. – 2011, nr 1, s.37-42
  45. Wykorzystanie środków mnemotechnicznych w nauce języków obcych / Bogusław Kubiak // Języki Obce w Szkole. – 1999, nr 4, s. 314-322
  46. Zalecenia w kwestii uczenia / Maria Ledzińska, Ewa Czerniawska // Psychologia w Szkole. – 2012, nr 1, s. 77-82
  47. Zapamiętywanie i zapominanie a nauka słownictwa / Agnieszka Rzewólska // Języki Obce w Szkole. – 2008, nr 5, s. 45-48
  48. Zwiększenie efektywności nauczania przez odpowiednią organizację odbieranych informacji / Ewa Dźwierzyńska // Języki Obce w Szkole. – 2004, nr 3, s. 12-16
Cookies and privacy policy

The website uses cookies for the purposes necessary for the proper operation of the site, customization of the site to individual user preferences and statistics. Disabling the storage of cookies is possible in the settings of each web browser, so that no information will be collected. If you do not agree to save information in cookies, you should leave the site.

Select the cookies you accept:
Return